Warsztaty ćwiczenia i gry dydaktyczne w nauczaniu ortografii
23 listopada nauczycielki kształcenia zintegrowanego uczestniczyły w 6-cio godzinnych warsztatach „Ćwiczenia i gry dydaktyczne w nauczaniu ortografii”.
Program obejmował:
- Zasady i metody polskiej ortografii.
- Rodzaje ćwiczeń ortograficznych.
- Miejsce ćwiczeń ortograficznych w dniu aktywności dziecka.
- Wykorzystanie zabaw dydaktycznych w nauczaniu ortografii.
- Planowanie konkursów ortograficznych.
Wśród ćwiczeń ortograficznych wyróżnia się następujące rodzaje: przepisywanie, pisanie z komentarzem, pisania z pamięci i pisanie ze słuchu. Wymienione 4 typy ćwiczeń występują we wzajemnym powiązaniu. Różnorodność i urozmaicenie ćwiczeń przyczynia się do wzbudzenia zainteresowania ucznia i osiągania tym samym lepszych wyników, Wszystkie ćwiczenia opierają się na znajomości reguł ortograficznych, na pomięci wzrokowej, słuchowej i motorycznej.
Celowo i poprawnie przeprowadzone ćwiczenia ortograficzne „powinny odpowiadać następującym warunkom”:
- tekst musi być starannie dobrany i wszechstronnie opracowany,
- cel każdego ćwiczenia musi być dokładnie sprecyzowany i znany uczniom,
- każde ćwiczenie powinno wymagać świadomej pracy ucznia i jego aktywnej postawy,
- praca musi być wykonana przez uczniów starannie i poprawnie pod względem graficznym.
Ważny jest także dobór tekstów do ćwiczeń ortograficznych. Tekst musi odpowiadać następującym warunkom :
- powinien być wartościowy nie tylko ze względu na zadanie ortograficzne, ale również pod względom treści i formy,
- dostosowany pod względem treści i zawartego materiału ortograficznego do poziomu danej klasy, wiadomo bowiem, że w wyrazach, których uczeń nie rozumie, popełnia najwięcej błędów, a przy tym przyswojenie zapisu wyrazów niezrozumiałych mija się z celem, uczeń ich nie zapamięta,
- ciekawy, nie pozbawiony wartości emocjonalnych, bowiem tekst, który interesuje, przyczyni się do łatwiejszego zapamiętania wyrazów i ich zapisu,
- niezależnie od nowych wyrazów tekst powinien zawierać wyrazy, których pisownię uczniowie już opanowali, zęby przy wprowadzaniu nowego materiału utrwalać dawny,
- unikać należy nagromadzenia tzw. pułapek ortograficznych /np. lud - lód, może - morze/; brak umiejętności dostatecznego wnikania w treść znaczeniową może prowadzić do dezorientacji w zapisach,
- tekst nie powinien zawierać materiału nowego, który nie mieści się w tematyce ćwiczenia; objaśnianie takiego materiału rozpraszałoby uwagę uczniów, a pominięcie objaśnienia groziłoby utrwaleniem błędnego zapisu.
Konsultantka ds. kształcenia zintegrowanego – mgr Grażyna Laszuk przedstawiła ciekawe ćwiczenia, gry dydaktyczne, testy ortograficzne oraz takie interesujące sposoby pracy, jak fiszki autokorektywne czy technika 635. Szczególnie dużo radości uczestniczkom spotkania sprawiła praca warsztatowa polegająca na tworzeniu ortograficznych rysunków, np. Kota Cudaka lub Kota Królewskiego.
Dokończ rysunki kota, ukryj w jego postaci jak najwięcej liter ó lub u:
Dokończ rysowanie Kota Królewskiego. Ukryj w jego postaci jak najwięcej liter ó.
Dokończ rysowanie Kota Cudaka. Ukryj w jego postaci jak najwięcej liter u.
Wersja w formacie MS Word