Inteligencja językowa
Czytajcie, czytajcie i jeszcze raz czytajcie.
Grajcie w gry, takie jak: scrable, gry słowne oraz rozwiązujcie wspólnie krzyżówki.
Układajcie opowieści (każdy mówi kilka zdań ), np. podczas jazdy samochodem.
Zachęcaj do mówienia, ale słuchaj dziecka uważnie !
Inteligencja wizualno – przestrzenna
Zachęć dziecko do rysowania, lepienia, układania kompozycji.
Rysujcie plany.
Szukajcie wzorów w chmurach lub liściach.
Bawcie się w robienie wzorów z ciastek, kanapek.
Zaprojektujcie dom dla ulubionej zabawki lub zwierzątka.
Inteligencja muzyczna
Śpiewajcie razem, np. podczas jazdy samochodem.
Zgadnijcie nawzajem swoje nastroje na podstawie różnych tonów mruczenia.
Wymyślajcie rymowanki, piosenki i wiersze.
Umożliwiaj dziecku kontakt z różnymi rodzajami muzyki.
Zauważcie, w jaki sposób muzyka jest stosowana do tworzenia nastroju
i napięcia w sztukach i filmach telewizyjnych.
Siądźcie całkowicie bez ruchu i spróbujcie zidentyfikować wszystkie dźwięki, jakie są wokół Was.
Pokaż, w jaki sposób różne utwory muzyczne mogą zmieniać nastrój. Zapytaj dziecko, jak czuje się słuchając różnych rodzajów muzyki.
Inteligencja ruchowa
Spacerujcie, biegajcie, zachęćcie dziecko do codziennej dawki ruchu.
Bawcie się w odgadywanie postaci lub bajek na podstawie odgrywanej mini scenki ( bez słów).
Naucz dziecko żonglować piłeczkami.
Zachęć dziecko do uprawiania co najmniej jednej dyscypliny sportowej.
Nauczcie się wspólnie jakichś tańców.
Wybierzcie jakieś emocje (szczęście, poczucie winy, obawę, podekscytowanie, itp.) i poruszajcie się w sposób, który wyraża takie uczucie.
Inteligencja logiczno – matematyczna
Razem gotujcie lub majsterkujcie- czynności te wymagają przestrzegania instrukcji.
Grajcie w szachy ( dodatkowo stymulują inteligencję przestrzenną), warcaby, kółko i krzyżyk oraz inne gry strategiczne, takie jak: statki lub gry planszowe (chińczyk).
Grajcie w gry karciane .
Spróbujcie przewidzieć, co wydarzy się w filmie lub sztuce- komu uda się to najlepiej.
Zagrajcie w 10 pytań- wymyśla się jakiś przedmiot, a druga osoba ma 10
pytań ,żeby zgadnąć, o jaką rzecz chodzi. Odpowiadać można tylko „tak” lub „nie”. Pytania powinny zmierzać do zawężania możliwej odpowiedzi, na przykład: „Czy to człowiek?”, „Czy to osoba żyjąca? ”itp.
Zachęć dziecko do obliczania kwoty na zakupy, reszty w sklepie.
Inteligencja interpersonalna
Przejrzyjcie zdjęcia w książce, gazecie lub obrazy z albumu i porozmawiajcie o tym, co czują i myślą przedstawieni na nich ludzie.
Zagrajcie w tę grę w kawiarni lub na zakupach.
Zagrajcie w rysunkowy słownik- partner ma za zadanie zgadnąć wyrażenie z narysowanego obrazka.
Zachęć dziecko, żeby się z Tobą kłóciło! Ale argumenty muszą być przemyślane i logiczne.
Szukaj okazji, żeby wspierać innych członków rodziny i chwalić ich osiągnięcia. Najlepszym sposobem zmiany zachowań jest pozytywne wzmacnianie dobrego zachowania, negatywne komentowanie złego.
Przydziel dziecku co najmniej jedno zadanie.
Inteligencja interpersonalna
Zachęć dziecko do traktowania wszystkich błędów jako szans na wyciągnięcie wniosków na przyszłość: „Czego możesz się nauczyć z tej pomyłki, żeby następnym razem wypaść lepiej?”.
Pytaj się często: „Jak się czujesz?”, „Co o tym myślisz?”.
Zadawaj pytania podsumowujące: „Co było dzisiaj ciekawego w szkole?”, „Co było dla Ciebie trudne, nudne?”, Ale uwaga! Słuchaj cierpliwie i w żadnym wypadku – nie pouczaj!
Inteligencja przyrodnicza
Nauczcie dziecko wnikliwie obserwować przyrodę. Dajcie mu szkło powiększające – niech obserwuje trawę, żuki, mrówki. Uczcie je nazw krzewów, kwiatów, drzew, troski o czystość otoczenia, wskazując na wandalizm, zaśmiecanie, np. lasów, przejawy złego traktowania zwierząt.
Pójdźcie na spacer i poszukajcie typowych cech danej pory roku.
Poznawajcie pogodę i to, co ją powoduje.
Zdobądźcie informacje o gwiazdach widocznych w nocy i o wszechświecie.
Pozwól dziecku na opiekowanie się roślinami w swoim pokoju.
Pomóż dziecku założyć zielnik.
Przygotowała: Małgorzata Szczygielska