Coraz więcej czynników wpływa negatywnie na kształtowanie dzieci. Wiele z nich jest poza naszymi możliwościami reagowania, niektóre jednak zależą od nas rodziców. Co prawda większość z nas może powiedzieć słowami Bettelheima:
„wprawdzie nie jesteśmy rodzicami doskonałymi, ale wystarczająco dobrymi, jeżeli kochamy nasze dzieci i staramy się, najlepiej jak potrafimy, dobrze je wychować”
to warto czasem zastanowić się nad naszymi postawami wobec dzieci.
RODZICE |
DZIECI |
Nieumiejętność okazywania miłości, uczuć | Szukanie ciepła i miłości wśród rówieśników, w sektach, przedwczesna inicjacja seksualna |
Nadmierne oczekiwania w stosunku do możliwości dziecka, wygórowane ambicje wobec niego, brak akceptacji | Niska samoocena, niechęć do najbliższych, brak akceptacji siebie, szukanie jej wśród rówieśników za pomocą ryzykownych zachowań (agresja, sięganie po alkohol lub narkotyki), stany depresyjne, próby samobójcze |
Lekceważenie problemów dzieci, minimalizowanie czasu im poświęcanego. Unikanie trudnych rozmów | Zamykanie się w sobie, szukanie rozwiązań problemów wśród kolegów, ucieczka w świat mediów |
Brak konsekwencji w działaniu | Lekceważenie rodziców, nie realizowanie poleceń, działania pozoranckie, utrata autorytetu |
Nadmierne zaufanie do dzieci – za duża swoboda | Próby niebezpiecznego eksperymentowania, stworzenie nierealnej rzeczywistości, wybieranie płytkich medialnych wzorców i utożsamianie się z nimi |
Nadopiekuńczość | Brak samodzielności, zagubienie, bezradność, lęk przed podejmowaniem decyzji, nieumiejętność radzenia sobie ze stresem |
Nadmierna rygorystyczność, stosowanie kar i przemocy fizycznej, minimalizowanie nagród i pochwał | Osłabnięcie więzi rodzinnych, ucieczki z domu, zdobywanie autorytetu wśród rówieśników agresją, odreagowywanie się w przemocy |
Reagowanie na problemy dzieci pod wpływem silnych emocji | Ucieczka w milczenie, izolowanie się, agresywne replikowanie, kłótliwość |
Brak poszanowania intymności (wścibstwo) | Skrytość, brak zaufania, utrata autorytetu |
psycholog szkolny