I. Tematy kompleksowe:
- W sadzie i w ogrodzie
- Co robią zwierzęta jesienią?
- Wiem, z czego otrzymujemy niektóre produkty
- Kolorowe listy
- Kapie, kropi, mży
II. Treści programowe:
Poznajemy przyrodę – Jesień
- rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad
- poznawanie i nazywanie wybranych owoców
- nazywanie przetworów otrzymanych z owoców i warzyw (dżemy, soki, kompoty)
- pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają)
- zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia
- wyjaśnianie roli wody w życiu ludzi i zwierząt
- słuchanie prognoz pogody (w radiu i w telewizji), interpretowanie wysłuchanych zapowiedzi, zachowywanie się stosownie do podawanych informacji
Nasz kontakt z techniką
- poznawanie etapów otrzymywania wybranych produktów, przedmiotów, np. cukru, papieru, chleba
Nasza miejscowość, nasz region
- poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ich ubiór
- podawanie adresu zamieszkania, adresu przedszkola
Nasza grupa
- porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków
- wzbogacanie kącika przyrody
Przygotowujemy się do nauki czytania i pisania
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności, dzielenie słów na sylaby, liczenie sylab w słowach
- poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy, rozpoznawanie ich
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej)
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych)
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie itp.
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała lub samych rąk sposobów poruszania się zwierząt itp.
Nasze zmysły
- rozpoznawanie owoców, za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, zapachu, wzroku, słuchu
- dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, niekrzyczenie itp.
Ćwiczymy pamięć i koncentrację uwagi
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem
- nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom
- uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi
Rozwijamy myślenie
- tworzenie uogólnień do podanych nazw roślin, zwierząt
Nasza edukacja matematyczna
- przedstawianie układu rytmicznego wyrażonego ruchem za pomocą układu klocków, tworzywa przyrodniczego
- posługiwanie się liczbami w aspekcie kardynalnym
- dodawanie i odejmowanie z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów
Dbamy o nasze zdrowie
- spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie kompotów, soków (ograniczanie napojów gazowanych)
- przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw
- przestrzeganie zasad właściwego zachowania się podczas spożywania posiłków
- wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu