I. Tematyka
Temat kompleksowy |
Dzień tygodnia |
Temat dnia |
Pada deszcz |
1. |
Ciągle pada |
2. |
Wędrówki kropelki wody | |
3. |
Co pływa? Co tonie? | |
4. |
Kropelki jak kropelki | |
5. |
Jesienna muzyka | |
Nasza Ojczyzna |
1. |
——————— |
2. |
Święto Niepodległości | |
3. |
Nasze symbole | |
4. |
Orzeł Biały | |
5. |
Warszawa – stolica Polski |
|
Dbam o zdrowie |
1. |
W gabinecie lekarski |
2. |
Wesołe kanapki | |
3. |
A psik! | |
4. |
Wolę lody, niż gołąbki | |
5. |
Kącik lekarski | |
Co robią zwierzęta jesienią? |
1. |
Misie i niedźwiadki |
2. |
Jesienna kołysanka | |
3. |
Z wizytą u wiewiórki | |
4. |
Do zobaczenia wiosną! | |
5. |
Poznawanie właściwości magnesu |
II. Treści programowe
Poznajemy przyrodę
Jesień
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia
- wyjaśnienie roli wody w życiu ludzi i zwierząt.
- pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, jaskółki), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają), zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór.
Dbamy o nasze zdrowie
Dbałość o higienę
do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)
Dbanie o higienę poprzez:
- nieużywanie cudzych grzebieni ,szczotek, ręczników.
Zdrowa żywność
- spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczenie słodyczy, chipsów), picie kompotów (ograniczenie napojów gazowanych)
Zapobieganie chorobom
- dostrzeganie roli lekarza w dbaniu o zdrowie ludzi
- nazywanie znanych chorób, określanie ich symptomów, podawanie sposobów leczenia.
Jesteśmy Polakami
− stosowanie zwrotów: Jestem
Polakiem. Mieszkam w Polsce. Mówię po polsku
− poznawanie legend, opowiadań, wierszy dotyczących historii państwa polskiego, np. jego powstania
− podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu
− poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc
− nazywanie największych rzek Polski – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr oraz większych miast Polski
− poznawanie ważniejszych wydarzeń z życia Polski,
− interesowanie się aktualnymi wydarzeniami w naszym kraju
− poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków, np. Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika itd. oraz ważniejszych pomników polskiej historii, np. Zamku Królewskiego w Warszawie
− oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno naszego kraju