Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne listopad 2013 r. Grupa „Gwiazdeczki”

I. Tematyka

Temat kompleksowy

Dzień tygodnia

Temat dnia

Pada deszcz

1.

Ciągle pada

2.

Wędrówki kropelki wody

3.

Co pływa? Co tonie?

4.

Kropelki jak kropelki

5.

Jesienna muzyka

Nasza Ojczyzna

1.

———————

2.

Święto Niepodległości

3.

Nasze symbole

4.

Orzeł Biały

5.

Warszawa – stolica Polski

Dbam o zdrowie

1.

W gabinecie lekarski

2.

Wesołe kanapki

3.

A psik!

4.

Wolę lody, niż gołąbki

5.

Kącik lekarski

Co robią zwierzęta jesienią?

1.

Misie i niedźwiadki

2.

Jesienna kołysanka

3.

Z wizytą u wiewiórki

4.

Do zobaczenia wiosną!

5.

Poznawanie właściwości magnesu

II. Treści programowe
Poznajemy przyrodę
Jesień
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia
- wyjaśnienie roli wody w życiu ludzi i zwierząt.
- pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, jaskółki), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają), zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubar­wienia, gęstnienie futra, piór.

Dbamy o nasze zdrowie
Dbałość o higienę
do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)
Dbanie o higienę poprzez:
- nieużywanie cudzych grzebieni ,szczotek, ręczników.
Zdrowa żywność
- spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału  (ograniczenie słodyczy, chipsów), picie kompotów  (ograniczenie napojów gazowanych)
Zapobieganie chorobom
- dostrzeganie roli lekarza w dbaniu o zdrowie ludzi
- nazywanie znanych chorób, określanie ich symptomów, podawanie sposobów leczenia.
Jesteśmy Polakami
− stosowanie zwrotów: Jestem
Polakiem. Mieszkam w Polsce. Mówię po polsku
− poznawanie legend, opowiadań, wierszy dotyczących historii państwa polskiego, np. jego powstania
− podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu
− poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc
− nazywanie największych rzek Polski – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr oraz większych miast Polski
− poznawanie ważniejszych wydarzeń z życia Polski,
− interesowanie się aktualnymi wydarzeniami w naszym kraju
− poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków, np. Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika itd. oraz ważniejszych pomników polskiej historii, np. Zamku Królewskiego w Warszawie
− oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno naszego kraju