|
Drogi Rodzicu, zwróć się do pedagoga/psychologa szkolnego gdy:
- Niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka
- Chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich z nim relacjach
- Potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania
- Masz pytania dotyczące wyników w nauce i funkcjonowania Twojego dziecka w
szkole
- Masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić. Szukasz pomocy
- Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić
Artykuły warte przeczytania:
Bezpieczeństwo dziecka w sieci
Drogi
Rodzicu - uczysz dziecko, jak należy zachowywać się w piaskownicy, na placu
zabaw, przy przechodzeniu przez jezdnię. Pamiętaj również o udzielaniu wyraźnych
wskazówek, jak należy zachowywać się w Internecie.
Internet
to nieodłączny element świata dzieci i młodzieży.
Pełni w ich życiu szczególną rolę, pozwalając na zaspokajanie potrzeb
rozwojowych specyficznych dla wieku dojrzewania, takich jak pragnienie wrażeń
oraz ciekawość.
Brak należytej ostrożności w sieci może być dla dziecka równie
niebezpieczny, jak brak ostrożności w prawdziwym życiu. Zachęcam do
opracowania wspólnie z dzieckiem zestawu zasad dotyczących korzystania z
komputera i Internetu - bądź pierwszą osobą, która zapozna dziecko z
Internetem.
Odkrywajcie wspólnie zasoby Internetu.
Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie.
Ostrzeż dziecko przed ludźmi, którzy chcą mu zrobić krzywdę.
Podkreśl, że nie można ufać osobom poznanym w sieci, ani też wierzyć we
wszystko, co o sobie mówią.
Rozmawiaj o zagrożeniach czyhających w
Internecie i sposobach ich unikania. Naucz swoje dziecko ostrożności przy
podawaniu prywatnych danych – często dostęp do stron internetowych
przeznaczonych dla najmłodszych wymaga ich wpisania.
Popularyzacja serwisów komunikacyjnych przyczyniła się do nasilenia zjawiska
uwodzenia dzieci online i innych form niebezpiecznych kontaktów.
Zjawisko uwodzenia dzieci za pośrednictwem
internetu, określane jako grooming, to szczególna kategoria relacji
tworzona między dorosłymi a dziećmi w celu ich uwiedzenia i wykorzystania
seksualnego.
Pojawienie się sieci 2.0, pozwalającej
internautom nie tylko na odbieranie, ale także generowanie własnych materiałów,
poszerzyło katalog zagrożeń m.in. o liczne formy przemocy rówieśniczej online –
tzw. cyberprzemocy.
Obok dostępu do
treści, pojawiła się również możliwość ich tworzenia: zamieszczania zdjęć,
filmów i tekstów.
Z czasem problem narastał wobec coraz większej dostępności
telefonów komórkowych umożliwiających rejestrowanie filmów i zdjęć, a w
ostatnich latach również smartfonów i innych urządzeń mobilnych ze stałym
dostępem do internetu, oraz z rosnącą popularnością portali społecznościowych.
Popularne w ostatnim czasie wśród dzieci i młodzieży portale społecznościowe
stwarzają kolejne zagrożenia związane głównie z ochroną prywatności. Należy do
nich tzw. seksting, czyli przesyłanie własnych zdjęć o charakterze
intymnym. Jest zjawiskiem
powiązanym z cyberprzemocą. Chodzi tu o przesyłanie za pomocą telefonów bądź
internetu intymnych zdjęć, które bywają następnie używane w celu krzywdzenia
osób na nich przedstawionych.
Niezbadaną jeszcze w pełni, ale niewątpliwie coraz poważniejszą kwestią staje
się uzależnienie dzieci od mediów elektronicznych.
Nadużywanie internetu nie sprowadza się jedynie do częstego korzystania
z sieci.
Obecnie nie tylko młodzież, ale i bardzo wielu dorosłych spędza online
co najmniej kilka godzin dziennie.
Internet służy młodym ludziom jako środek komunikacji, źródło
informacji i rozrywki, a badania pokazują, że z roku na rok całkowity czas
korzystania z sieci wzrasta w całej populacji.
Na
szkoldliwe materiały dzieci mogą trafiać celowo lub przypadkowo, np. poprzez
mylne wyniki wyszukiwania, spam czy reklamę. Kontakt z takimi materiałami
często powoduje wystąpienie wysokiego poziomu negatywnych emocji oraz zaburza
prawidłowy rozwój i obniża poczucie bezpieczeństwa dziecka.
Ważne jest, aby dziecko wiedziało, że podając takie informacje
zawsze musi zapytać o zgodę swoich rodziców. Dziecko
powinno zdawać sobie sprawę z niebezpieczeństw, jakie może przynieść ujawnienie
swoich danych osobowych. Ustal z nim, żeby nigdy nie podawało przypadkowym
osobom swojego imienia, nazwiska, adresu czy numeru telefonu i nie przesyłało
zdjęć.
Wiele dzieci używa Internetu do rozwijania swoich zainteresowań i
rozszerzenia wiedzy. Mali internauci powinni być jednak świadomi, że nie
wszystkie znalezione w sieci informacje są wiarygodne. Naucz dziecko, że trzeba
weryfikować znalezione w Internecie treści, korzystając
z innych dostępnych źródeł (encyklopedie, książki, słowniki).
Bądź wyrozumiały dla swojego dziecka.
Często zdarza się, że najmłodsi przypadkowo znajdują się na stronach
adresowanych do dorosłych. Bywa, że w obawie przed karą boją się do tego
przyznać. Ważne jest, żeby dziecko Ci ufało i mówiło o tego typu sytuacjach; by
wiedziało, że zawsze, kiedy poczuje się niezręcznie, coś je zawstydzi lub
przestraszy, może się do Ciebie zwrócić.
Pamiętaj, że dzieci często same obciążają się winą.
Powiedz, jak ważne jest dla Ciebie to, by z Tobą rozmawiało. Doceń jego odwagę i
zaufanie, jakim Cię obdarzyło. Powiedz swojemu dziecku, że zawsze może na Ciebie
liczyć.
Przypominaj mu o zasadach dobrego wychowania. W Internecie, podobnie jak w
każdej dziedzinie naszego życia obowiązują takie reguły: powinno się być miłym,
używać odpowiedniego słownictwa, itp. Twoje dziecko powinno je znać.
Pamiętaj, że pozytywne strony Internetu przeważają nad jego
negatywnymi stronami. Internet jest doskonałym źródłem wiedzy, jak również źródłem
rozrywki. Pozwól swojemu dziecku w świadomy i bezpieczny sposób w pełni
korzystać z oferowanego przez sieć bogactwa.
na
podstawie materiałów Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
opracowała Aneta Tymińska – psycholog szkolny