Statut szkoły Program wych. PSO Program profil. Regulaminy Inne 

 

 

SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI

2015-2020

WSTĘP

            Wraz z rozwojem dziecka i jego samodzielności musimy coraz bardziej liczyć się z koniecznością wyposażenia go

w umiejętności przewidywania zagrożeń. Obowiązkiem przede wszystkim rodziców, ale i nauczycieli jest od najwcześniejszych lat wyposażać dziecko w nawyki unikania, zapobiegania i możliwie sprawnego pokonywania niebezpieczeństw. W szkole zamierzenia te są realizowane poprzez różne oddziaływania wychowawcze. W tych oddziaływaniach mieści się również profilaktyka – rozumiana przez nas jako nauka i ćwiczenie umiejętności obrony przed zagrożeniami.    

Zadaniem profilaktyki w szkole jest inicjowanie, uruchamianie takich działań, które wprowadzą pożądane zmiany w funkcjonowaniu ucznia. Zachowania ryzykowne to różne nieprawidłowe zachowania ucznia niebezpieczne zarówno dla zdrowia fizycznego

i psychicznego, jak i dla jego otoczenia społecznego. Czynniki ryzyka na jakie narażeni są uczniowie to między innymi: przeciążenie dzieci pracą intelektualną, pasywne formy spędzania czasu wolnego, używanie alkoholu i innych środków psychoaktywnych, agresja, przemoc, zacieranie granic w życiu i rozwoju, promowanie egocentryzmu, akceptowanie egoizmu, osłabianie roli rodziny w życiu dziecka, odrywanie ról od wieku dziecka, porzucanie nauki szkolnej, ucieczki z domu, redefiniowanie wartości, eliminowanie

z wychowania i języka szeregu wartości.

Czynniki chroniące to czynniki budujące odporność. Należą do nich: środowisko rodzinne, otoczenie społeczne, pozarodzinne, środowisko rówieśnicze oraz cechy osobowości. Są to uwarunkowania, które towarzyszą prawidłowemu rozwojowi młodego człowieka i służą procesowi adaptacji w środowisku, w którym żyje i dorasta.

                             

      Profilaktyka w szkole prowadzona jest na poziomie profilaktyki uniwersalnej i selektywnej. Profilaktyka uniwersalna adresowana jest do wszystkich uczniów w określonym wieku, bez względu na stopień ryzyka wystąpienia zachowań problemowych lub zaburzeń psychicznych i dotyczy znanych, w znacznym stopniu rozpowszechnionych zagrożeń, np. przemocy, czy używania substancji psychoaktywnych. Na tym poziomie wykorzystywana jest ogólna wiedza na temat zachowań ryzykownych, czynników ryzyka

i chroniących. Celem ma być opóźnianie inicjacji, przeciwdziałanie pierwszym próbom podejmowania zachowań ryzykownych.

W dużej mierze działania profilaktyczne skupiają się na tworzeniu wspierającego, przyjaznego klimatu szkoły, który pozytywnie wpływa na zdrowie psychiczne i poczucie wartości, motywację do osiągnięć uczniów i nauczycieli. Pozwalają także na czynny udział rodziców w życiu szkoły. Profilaktyka selektywna obejmuje wspieranie uczniów, u których ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na rozwój zachowań ryzykownych.

 

Na poziomie profilaktyki uniwersalnej i selektywnej stosuje się określone strategie:

- strategie informacyjne, których celem jest dostarczenie adekwatnych informacji na temat skutków zachowań ryzykownych i tym samym umożliwienie dokonywania racjonalnego wyboru,

- strategie edukacyjne, które mają pomóc w rozwijaniu ważnych umiejętności psychologicznych i społecznych,

- strategie działań alternatywnych, których celem jest pomoc w zaspokojeniu ważnych potrzeb oraz osiąganie satysfakcji życiowej przez stwarzanie możliwości zaangażowania się w działalność pozytywną np. artystyczną, społeczną, sportową. Dotyczy to zwłaszcza dzieci zaniedbanych wychowawczo.

 

Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:

1. Szkolny zestaw programów nauczania, który obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego.

2. Program Wychowawczy szkoły, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym

i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli.

3. Szkolny Program Profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb  danego środowiska, który opisuje

w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów,  nauczycieli i rodziców.

 

Na podstawie obserwacji środowiska szkolnego zauważa się, iż występują następujące problemy:

- problem agresji (przezywanie, obrażanie, drobne bójki);

- brak dyscypliny u niektórych uczniów;

- niska kultura języka;

- niska motywacja do nauki;

- ubóstwo materialne rodziców (brak podręczników, brak środków finansowych na wycieczki, wyjazdy do kina, teatru, itp.,);

- zaniedbywanie obowiązków opiekuńczo – wychowawczych przez rodziców wobec dzieci.

 

CELE  OGÓLNE  PROGRAMU:

w odniesieniu do ucznia:

- wspieranie uczniów w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia,

- podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków i substancji,

- wspieranie uczniów, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są

 w wyższym stopniu narażeni na rozwój zachowań ryzykownych,

- rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,

-  kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania

i wyrażania własnych emocji,

- kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,

- przekazywanie informacji uczniom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii,

- informowanie uczniów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli oraz o metodach współpracy z Policją

w sytuacjach zagrożenia narkomanią.

• w odniesieniu do nauczycieli:

- podniesienie jakości działań podejmowanych na rzecz zdrowia i działań mających na celu zapobieganie zachowaniom problemowym,

- poszerzenie wiedzy nauczycieli na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków i substancji, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,

- prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków

i substancji oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,

- doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie profilaktyki używania środków i substancji, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego,

- dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych

i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków i substancji,

- przekazanie informacji nauczycielom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii.

• w odniesieniu do rodziców:

- poszerzenie  wiedzy rodziców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków i substancji, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,

- dostarczenie aktualnych informacji rodzicom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych

i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków i substancji,

- przekazywanie informacji rodzicom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii,

- informowanie rodziców o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli oraz metodach współpracy szkół z Policją

w sytuacjach zagrożenia narkomanią,

- udostępnianie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów, ich rodziców w przypadku używania środków i substancji.

 

Cele szczegółowe programu:

Uczniowie:

• wdrażanie do przestrzegania zasad higieny,

• wskazywanie skutków zdrowotnych nieprawidłowego odżywiania,

• ukazywanie roli ruchu i czynnego wypoczynku w zachowaniu zdrowia,

• wyrabianie umiejętności właściwej organizacji czasu wolnego,

• kształtowanie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych,

• rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem,

• rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych,

• rozwijanie umiejętności dostrzegania swoich wad i zalet,

• kształtowanie postawy asertywnej,

• ukazywanie wartości płynących z koleżeństwa i przyjaźni,

• ukazywanie konsekwencji zachowań agresywnych pojawiających się w grupie rówieśniczej,

• kształtowanie odpowiedzialności za własne zachowanie w stosunku do innych ludzi i za swoje czyny,

• ukazywanie destrukcyjnego wpływu palenia, zażywania narkotyków i dopalaczy, picia alkoholu na zdrowie,

•rozpoznawanie przez ucznia swojego potencjału i umiejętność rozpoznawania swoich mocnych i słabych stron.

 

Nauczyciele, rodzice

* wzmacnianie bezpieczeństwa uczniów ze szczególnym uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

• wspieranie uczniów zdolnych oraz rozwijanie zainteresowań uczniów,

• wspieranie rozwoju uczniów rozpoczynających naukę w szkole oraz dzieci w oddziałach przedszkolnych,

• poprawa komunikacji w relacjach nauczyciel – uczeń, rodzic, nauczyciel – rodzic,

• wyrabianie umiejętności współpracy z innymi,

• stworzenie klimatu zaufania pomiędzy nauczycielem i uczniem, rodzicem i dzieckiem, nauczycielem i rodzicem,

• dostarczenie informacji o substancjach uzależniających i zagrożeniach wynikających z ich zażywania,

• wskazywanie sposobów radzenia sobie ze stresem i sytuacjami trudnymi,

• uświadomienie rodzicom ich roli w kształtowaniu właściwych postaw u dzieci,

• wyrabianie poczucia odpowiedzialności za wychowanie młodego człowieka.

 

Z a d a n i a:

• oddziaływanie szkoły na rzecz poprawy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w tym organizacji i ich wolnego czasu w środowisku wolnym od przemocy i patologii,

• zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa na drogach i miejscach użyteczności publicznej,

• prowadzenie poradnictwa i pedagogizacji rodziców,

• kształtowanie odpowiedniego wizerunku szkoły,

• zwiększenie skuteczności ochrony mienia szkolnego jako dobra wspólnego.

 

Formy działań:

• diagnoza problemów występujących w środowisku szkolnym i rodzinnym prowadzących do zachowań agresywnych wśród uczniów oraz wzmacniających te zachowania,

• podejmowanie niezbędnych działań zapobiegawczych,

• aktywizacja uczniów w działalności sportowej, kulturalnej oraz szeroko pojętych zajęciach pozalekcyjnych,

• współpraca z organizacjami zajmującymi się zapobieganiem patologiom,

• prowadzenie akcji edukacyjno – informacyjnej dotyczącej zagrożeń i patologii (gazetki, konkursy),

• uwrażliwienie rodziców na problem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i  młodzieży.

          Szkolny Program Profilaktyki został opracowany w oparciu o: a)  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii; b) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej

z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach, placówkach; c) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach; d) Ustawę z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; e) Ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie; f) Ustawę z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego; g) Ustawę z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z późniejszymi zmianami; h) Ustawę z dnia 7 września 1991r o systemie oświaty

z późniejszymi zmianami; i) Konwencję o prawach dziecka, przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.

E W A L U A C J A

          Ocena efektów realizacji Szkolnego Programu Profilaktyki będzie dokonywana poprzez bieżące monitorowanie, obserwację, analizę działań profilaktycznych prowadzonych w szkole po I i II semestrze danego roku szkolnego.

  

BLOK TEMATYCZNY  „Wspieranie rozwoju dziecka”

 

Cele, zadania

Sposób realizacji

Adresaci

Odpowiedzialni

Instytucje

i osoby wspomagające

Uwagi

- zapobieganie wczesnym niepowodzeniom szkolnym,

 

- minimalizowanie i usuwanie deficytów utrudniających naukę i  stresów z nią związanych,

 

- wyrównywanie szans edukacyjnych,

 

- kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole i budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów, nauczycieli i rodziców,

 

- współpraca z rodzicami,

 

-wzmacnianie poczucia własnej wartości dzieci i rodziców,

 

- wstępna diagnoza problemów dydaktycznych, wychowawczych, emocjonalnych i zdrowotnych,

 

- wzmacnianie motywacji do nauki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- zajęcia adaptacyjne dla dzieci młodszych rozpoczynających naukę w szkole,

- zajęcia integrujące zespół klasowy,

 

- dzień otwarty dla przyszłych uczniów,

 

- realizacja programów profilaktycznych,       

     

- udzielanie dzieciom oraz rodzicom, nauczycielom bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej:

- zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze,

-zajęcia korekcyjno- kompensacyjne,

- prowadzenie zajęć rozwijających zainteresowania

i uzdolnienia,

- zajęcia o charakterze terapeutycznym,

- zajęcia logopedyczne,

 

- organizacja i udział uczniów w konkursach,

- zebrania i spotkania z rodzicami,

 

- rozmowy indywidualne z pedagogiem szkolnym, psychologiem i dyrektorem szkoły,

 

- zespoły wychowawcze,

-włączanie rodziców w życie klas, imprezy klasowe,

- diagnoza dzieci w PPP,

- prelekcje prowadzone przez pracowników PPP,

- prowadzenie zajęć indywidualnych przez nauczycieli specjalistów.

- nauczyciele,

- wychowawcy klas,

 

- asystenci nauczyciela,

- pedagog szkolny,

- psycholog szkolny,

- terapeuci,

- logopeda,

 

- Poradnia

 Psychologiczno-Pedagogiczna,

- dyrektor szkoły

 

-Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna,

 

- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,

 

- SANEPID,

 

- lekarze specjaliści

 

 

 

BLOK TEMATYCZNY „Przemoc, agresja, hałas”

 

Cele, zadania

Sposób realizacji

Adresaci

Odpowiedzialni

Instytucje

i osoby wspomagające

Uwagi

- nauka umiejętności właściwych sposobów rozładowywania napięcia, reagowania na sytuacje stresogenne, kształtowanie umiejętności radzenia sobie z gniewem,

 

- zdobycie wiedzy na temat różnic pomiędzy przemocą

i agresją,

 

- zwiększanie poczucia własnej wartości,

i poszanowanie tożsamości własnej i rówieśników, zwiększenie samooceny  u uczniów,

 

- uświadomienie uczniów o ich prawie do poszanowania godności osobistej i nietykalności cielesnej,

 

- uczenie reagowania na zjawiska przemocy, zachęcanie do szukania pomocy u osób dorosłych,

 

- wyrabianie umiejętności mówienia „nie” w sytuacjach grożących zdrowiu dziecka (asertywność),

 

- dostarczanie informacji na temat właściwych sposobów postępowania z dzieckiem agresywnym,

 

- reagowanie na wszelkie przejawy naruszania przez uczniów zasad dyscypliny szkolnej, przemoc fizyczną, agresję, używanie wulgarnych słów i gestów, natychmiastowe reagowanie na przejawy agresji,

- eliminowanie wulgaryzmów w życiu szkoły i poza szkołą

- promowanie i nagradzanie pozytywnych zachowań,

 

- wyposażenie w wiedzę na temat szkodliwego wpływu hałasu na zdrowie człowieka,

- kształtowanie dbałości o miejsce pracy i wypoczynku,

- integrowanie zespołów klasowych

 

- wyposażenie uczniów w wiedzę, jak korzystać z dobrodziejstw internetu- portale społecznościowe, komunikatory,

- eliminowanie mowy nienawiści, „hejterstwa”w internecie.

 

- prowadzenie zajęć terapeutycznych,

 

- prowadzenie rozmów indywidualnych z rodzicami,

 

- nagradzanie uczniów za

rzeczywiste osiągnięcia i umiejętności,

 

- organizowanie dnia pod tytułem “Stop agresji”,

 

- przygotowywanie plakatów, gazetek i organizacja konkursów szkolnych dotyczących konieczności przestrzegania norm i zasad współżycia społecznego,

 

- pogadanki, dyskusje, wycieczki,

- przeprowadzanie lekcji wychowawczych poruszających temat konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem identyfikacji problemów,

 

- rozmowy indywidualne z rodzicami, pogadanki na temat stosowania właściwych metod wychowawczych wobec dzieci,

- monitorowanie sytuacji rodzinnej uczniów,

 

- uczenie krytycznego stosunku do mediów, internetu, gier komputerowych, sekt itp.

- specjaliści, pedagog, psycholog, wychowawcy,

wszyscy nauczyciele

- Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna

 

 

BLOK TEMATYCZNY „Zdrowie i higiena zdrowotna”

 

Cele, zadania

Sposób realizacji

Adresaci

Odpowiedzialni

Instytucje

i osoby wspomagające

Uwagi

1.     Uczenie zasad zdrowego odżywiania się (bulimia, anoreksja), przestrzeganie zasad higieny osobistej.

 

2.     Promocja zdrowego stylu życia.

- Zaszczepienie troski u rodziców i dzieci o prawidłową postawę ciała.

 

-Przestrzeganie zasad higieny osobistej.

 

-Udział w akcjach promujących zdrowe nawyki żywieniowe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.      Dbanie o czystość środowiska, w którym żyjemy,

- uświadomienie znaczenia segregacji odpadów, recykling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.     Higiena pracy umysłowej.

 

 

 

 

 

 

 

5.     Umiejętne radzenie sobie ze stresem i opanowaniem emocji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.     Propagowanie czynnego wypoczynku i planowanie czasu wolnego.

 

 

 

 

 

7.     Zapobieganie chorobom zakaźnym (m.in. zakażenia pokarmowe, zachorowania na grypę ).

 

- fluoryzacja zębów,

 

- godziny wychowawcze

 i lekcje przyrody,

- wykonanie gazetek ściennych,

- pogadanka z pielęgniarką,

 

- realizacja programów profilaktycznych,

 

-wyjazdy na pływalnię,

 

- zwracanie uwagi na prawidłową postawę ciała podczas zajęć,

- przeprowadzenie zajęć na temat zdrowych produktów żywnościowych,

-uwrażliwianie na skutki spożywania niezdrowych produktów,

-wspólne przygotowywanie posiłków ze zwróceniem uwagi na kulturalne zachowanie się przy stole,

- wykonanie gazetek tematycznych,     

- przeprowadzanie zajęć tematycznych o potrzebie ochrony środowiska,

-pogadanka, dyskusja, prelekcje,

 

- zbiórka makulatury, nakrętek plastikowych,                            - udział w akcji „ Sprzątanie Świata’,                                     - organizowanie konkursów o tematyce proekologicznej,

-przeprowadzanie zajęć z uczniami na temat właściwego planowania dnia,

- przeprowadzenie zajęć dotyczących sposobów uczenia się,

- przeprowadzanie podczas zajęć lekcyjnych ćwiczeń relaksacyjnych zmniejszających napięcie,

- przeprowadzanie ćwiczeń śródlekcyjnych,

- spotkania indywidualne z pedagogiem i psychologiem szkolnym,

- organizowanie wycieczek klasowych, ognisk, kuligów itp.

- organizowanie dla uczniów wypoczynku letniego i zimowego,

- pedagogizacja uczniów (podczas godzin wychowawczych) i rodziców, 

- przeprowadzanie zajęć z uczniami na temat profilaktyki chorób,

- opracowanie wspólnie z uczniami zasad właściwego korzystania z toalet i zachowania higieny,

- umieszczenie informacji na korytarzu dotyczących higieny.

- pielęgniarka szkolna,     wychowawcy, nauczyciele przyrody

 

- nauczyciele

 

- nauczyciele wychowania fizycznego

 

- nauczyciele

 

 

 

 

 

- nauczyciele przyrody, wychowawcy, samorząd uczniowski

- nauczyciele przyrody, zajęć technicznych,

- wychowawcy, pedagog, psycholog,          - wychowawcy,

 

 

- pedagog, psycholog, terapeuta,

 

 

- wychowawcy, nauczyciele

- SZOZ,

- SANEPID

 

 

BLOK TEMATYCZNYŻyjmy bezpiecznie”

 

Cele, zadania

Sposób realizacji

Adresaci

Odpowiedzialni

Instytucje

i osoby wspomagające

Uwagi

1. Zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach.

 

 

 

 

 

 

 

2. Poznanie zasad ewakuacji ze szkoły w sytuacji zagrożenia.

 

 

 

 

3. Uczenie zasad udzielania pierwszej pomocy.

 

 

 

 

4. Bezpieczne spędzanie czasu wolnego w poszczególnych porach roku.

 

 

5. Właściwe zachowanie i uświadomienie zagrożenia. w kontakcie z bezpańskim zwierzęciem.

 

 

 

 

- spotkania z policjantami dot. bezpieczeństwa dzieci na drodze  kl. I

- praktyczne stosowanie zasad ruchu drogowego podczas wycieczek szkolnych  I–VI,

- przygotowanie uczniów do uzyskania karty rowerowej  IV-VI,

- zapoznanie uczniów z rodzajami alarmów I - VI

- zapoznanie uczniów z drogą ewakuacyjną  I – VI,

 

- wykonanie tablic z numerami alarmowymi / korytarz szkolny/

 

- nauka udzielania pierwszej pomocy III – VI,

 

- przekazanie treści w ramach godziny z wychowawcą IV–VI i zajęć zintegrowanych I – III,

 

- spotkanie z treserami psów I-VI,

- przekazanie informacji o zasadach postępowania w kontakcie z niebezpiecznym zwierzęciem I – III.

- wychowawcy klas

 

- wychowawcy klas,

 

- dyrektor szkoły, 

M. Kania,

B. Świderska

- dyrektor szkoły,

wychowawcy klas

 

 

- v-ce dyrektorzy,

wychowawcy klas

- E. Lutowierska

A. Dziewulska

B. Świderska

- wychowawcy klas

 

 

- v-ce dyrektorzy

 

- wychowawcy klas

- Komenda Powiatowa

Policji,

 

- Medyczne Studium Zawodowe

 

  

 

BLOK TEMATYCZNY „Ja przeciw używkom”.

 

 

Cele, zadania

Sposób realizacji,

Adresaci

Odpowiedzialni

Instytucje

i osoby wspomagające

Uwagi

1.     Uświadamianie szkodliwości stosowania używek:

- dostarczanie informacji o negatywnych konsekwencjach zdrowotnych i społecznych używania środków i substancji psychoaktywnych oraz wzmacnianie pozytywnych przekonań,

 

-uwrażliwienie dzieci na szkodliwe oddziaływanie dymu papierosowego związane z biernym paleniem,

 

- uczenie rozpoznawania presji ze strony grupy rówieśniczej, mediów oraz jak radzić sobie z sytuacjami nacisku,

- ćwiczenie zachowań asertywnych i sztuki odmawiania,

 

- uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- diagnoza zagrożenia problemem – klasy III-VI

- przeprowadzanie zajęć edukacyjnych dla uczniów – dla klas I-VI

- przeprowadzanie lekcji wychowawczych na temat szkodliwości używek - dla klas IV - VI

- umieszczenie na stronie internetowej szkoły informacji dotyczących szkodliwości stosowania używek – dla klas III – VI

- umieszczanie na stronie internetowej szkoły referatów dla rodziców dotyczących zasad dobrego komunikowania się z dziećmi – dla rodziców

- realizacja programów profilaktycznych – dla klas I- VI

- zespół diagnozujący

 

- nauczyciele

 

 

 

- wychowawcy klas, pedagog, psycholog

 

 

- wychowawcy, pedagog, psycholog

 

 

 

- nauczyciele

 

 

 

 

 

-  nauczyciele

- Komenda Powiatowa Policji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BLOK TEMATYCZNY „Środowisko społeczne”.

 

 

Cele, zadania

Sposób realizacji

Adresaci

Odpowiedzialni

Instytucje

i osoby wspomagające

Uwagi

1.     Kształtowanie pozytywnych postaw oraz właściwego systemu wartości uczniów.

 

 

 

2.     Budowanie więzi międzyludzkich.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.     Pomoc słabszym i chorym kolegom. Uwrażliwianie uczniów na problemy innych. Zapoznawanie z problemami dzieci niepełnosprawnych (pod względem emocjonalnym, wychowawczym, intelektualnym, zdrowotnym).

 

4.      Respektowanie norm poprawnego zachowania się uczniów w szkole.

5.     Wzmacnianie więzi rodzinnych.

 

 

6.     Tolerancja wobec osób niepełnosprawnych.

 

 

 

 

 

 

 

7.     Zapobieganie absencji uczniów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.     Wspieranie uczniów z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.

 

 

- wykorzystanie uczestnictwa dzieci w praktykach religijnych dla dostarczenia wiedzy o wartościach uniwersalnych,

 

- obserwacje, diagnoza zespołów klasowych pod kątem stosunków panujących w grupie rówieśniczej,

 

- przeprowadzanie zajęć integrujących zespoły klasowe,

- organizowanie uroczystości klasowych, wycieczek,

- organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom słabszym i chorym,

 

- przeprowadzenie zajęć dotyczących potrzeby otaczania opieką młodszych uczniów szkoły,

- przypomnienie norm poprawnego zachowania,

- egzekwowanie ustalonych norm zachowania,

- organizowanie uroczystości okolicznościowych z udziałem członków rodziny,

- rozmowy z rodzicami, opiekunami prawnymi uczniów niepełnosprawnych, objęcie ich wsparciem,

 

- pedagogizacja rodziców – pogadanki, zebrania z rodzicami,

- analiza na lekcjach wychowawczych przyczyn absencji ze wskazaniem konsekwencji opuszczania lekcji,

- egzekwowanie usprawiedliwień,

- przypominanie rodzicom o konieczności usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach,          - konsekwentne przestrzeganie przez wychowawców regulaminu ustalania oceny z zachowania z uwzględnieniem nieusprawiedliwionych nieobecności,

- zapewnienie posiłków finansowanych przez MOPS, sponsorów,

- udział w programie „Wyprawka szkolna”,

- udział dzieci w akcjach charytatywnych.

- katecheci, wychowawcy klas

 

 

 

- wychowawcy klas, pedagog, psycholog

 

 

- wychowawcy klas

 

 

-nauczyciele, wychowawcy klas

 

 

 

 

 

 

- nauczyciele

 

 

 

- wychowawcy klas

 

- nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog, psycholog

 

 

 

 

- wychowawcy klas

- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,

- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

 

 

 

 

 

Szkolny Program Profilaktyki będzie modyfikowany według potrzeb.

 

Skład komisji:

Aneta Tymińska – przewodnicząca komisji

Anna Dziewulska

Anna Dmowska – Ciołek

Barbara Czubaszek

Marta Meges

Ewa Czerkas

Beata Wegner

Małgorzata Kania

Anna Wysocka

Małgorzata Prokopiuk

 

   


STRONA GŁÓWNA | O SZKOLE | GALERIA | DOKUMENTY | OSIĄGNIĘCIA | KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE | SPORT | SAMORZĄD UCZNIOWSKI | AKTUALNOŚCI | DLA NAUCZYCIELI | DLA UCZNIÓW | DLA RODZICÓW | PRZETARGI | ARCHIWUM | KONTAKT