|
WSTĘP
Wraz z rozwojem dziecka i jego samodzielności musimy coraz bardziej liczyć
się z koniecznością wyposażenia go
w umiejętności przewidywania zagrożeń. Obowiązkiem przede wszystkim
rodziców, ale i nauczycieli jest od najwcześniejszych lat wyposażać dziecko
w nawyki unikania, zapobiegania i możliwie sprawnego pokonywania
niebezpieczeństw. W szkole zamierzenia te są realizowane poprzez różne
oddziaływania wychowawcze. W tych oddziaływaniach mieści się również
profilaktyka – rozumiana przez nas jako nauka i ćwiczenie umiejętności
obrony przed zagrożeniami.
Zadaniem profilaktyki w szkole jest inicjowanie, uruchamianie takich
działań, które wprowadzą pożądane zmiany w funkcjonowaniu ucznia.
Zachowania ryzykowne to różne
nieprawidłowe zachowania ucznia niebezpieczne zarówno dla zdrowia fizycznego
i psychicznego, jak i dla jego otoczenia społecznego. Czynniki ryzyka na
jakie narażeni są uczniowie to między innymi: przeciążenie dzieci pracą
intelektualną, pasywne formy spędzania czasu wolnego, używanie alkoholu i
innych środków psychoaktywnych, agresja, przemoc, zacieranie granic w życiu
i rozwoju, promowanie egocentryzmu, akceptowanie egoizmu, osłabianie roli
rodziny w życiu dziecka, odrywanie ról od wieku dziecka, porzucanie nauki
szkolnej, ucieczki z domu, redefiniowanie wartości, eliminowanie
z wychowania i języka szeregu wartości.
Czynniki chroniące
to czynniki budujące odporność. Należą do nich: środowisko rodzinne,
otoczenie społeczne, pozarodzinne, środowisko rówieśnicze oraz cechy
osobowości. Są to uwarunkowania, które towarzyszą prawidłowemu rozwojowi
młodego człowieka i służą procesowi adaptacji w środowisku, w którym żyje i
dorasta.
Profilaktyka w szkole prowadzona jest na poziomie
profilaktyki uniwersalnej i selektywnej. Profilaktyka uniwersalna
adresowana jest do wszystkich uczniów w określonym wieku, bez względu na
stopień ryzyka wystąpienia zachowań problemowych lub zaburzeń psychicznych i
dotyczy znanych, w znacznym stopniu rozpowszechnionych zagrożeń, np.
przemocy, czy używania substancji psychoaktywnych. Na tym poziomie
wykorzystywana jest ogólna wiedza na temat zachowań ryzykownych, czynników
ryzyka
i chroniących. Celem ma być opóźnianie inicjacji, przeciwdziałanie pierwszym
próbom podejmowania zachowań ryzykownych.
W dużej mierze działania profilaktyczne skupiają się na tworzeniu
wspierającego, przyjaznego klimatu szkoły, który pozytywnie wpływa na
zdrowie psychiczne i poczucie wartości, motywację do osiągnięć uczniów i
nauczycieli. Pozwalają także na czynny udział rodziców w życiu szkoły.
Profilaktyka selektywna obejmuje wspieranie uczniów, u których ze
względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania
biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na rozwój zachowań ryzykownych.
Na poziomie profilaktyki uniwersalnej i selektywnej stosuje się określone
strategie:
- strategie informacyjne, których celem jest dostarczenie adekwatnych
informacji na temat skutków zachowań ryzykownych i tym samym umożliwienie
dokonywania racjonalnego wyboru,
- strategie edukacyjne, które mają pomóc w rozwijaniu ważnych umiejętności
psychologicznych i społecznych,
- strategie działań alternatywnych, których celem jest pomoc w zaspokojeniu
ważnych potrzeb oraz osiąganie satysfakcji życiowej przez stwarzanie
możliwości zaangażowania się w działalność pozytywną np. artystyczną,
społeczną, sportową. Dotyczy to zwłaszcza dzieci zaniedbanych wychowawczo.
Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:
1. Szkolny
zestaw programów nauczania, który obejmuje całą działalność szkoły
z punktu widzenia
dydaktycznego.
2. Program Wychowawczy szkoły, który opisuje w sposób
całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym
i jest
realizowany przez wszystkich
nauczycieli.
3. Szkolny Program Profilaktyki dostosowany do potrzeb
rozwojowych uczniów oraz potrzeb
danego środowiska, który opisuje
w sposób całościowy wszystkie treści i działania o
charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów,
nauczycieli i rodziców.
Na podstawie obserwacji środowiska szkolnego zauważa się,
iż występują następujące problemy:
- problem agresji (przezywanie, obrażanie, drobne bójki);
- brak dyscypliny u niektórych uczniów;
- niska kultura języka;
- niska motywacja do nauki;
- ubóstwo materialne rodziców (brak podręczników, brak
środków finansowych na wycieczki, wyjazdy do kina, teatru, itp.,);
- zaniedbywanie obowiązków opiekuńczo – wychowawczych
przez rodziców wobec dzieci.
CELE
OGÓLNE PROGRAMU:
•
w odniesieniu do ucznia:
-
wspieranie
uczniów w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia,
-
podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych
niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków i substancji,
- wspieranie
uczniów, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub
uwarunkowania biologiczne są
w wyższym stopniu narażeni na rozwój
zachowań ryzykownych,
- rozwijanie i
wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
-
kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności
samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania
i wyrażania
własnych emocji,
-
kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów w konstruktywnym
podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu
rozwojowi i zdrowemu życiu,
-
przekazywanie informacji uczniom na temat konsekwencji prawnych związanych z
naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu
narkomanii,
-
informowanie uczniów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli
oraz o metodach współpracy z Policją
w sytuacjach
zagrożenia narkomanią.
• w odniesieniu do
nauczycieli:
- podniesienie jakości działań podejmowanych na rzecz zdrowia i działań
mających na celu zapobieganie zachowaniom problemowym,
-
poszerzenie wiedzy nauczycieli na temat prawidłowości rozwoju i
zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży,
rozpoznawania wczesnych objawów używania środków i substancji, a także
suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w
tego typu przypadkach,
- prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli w zakresie
rozpoznawania wczesnych objawów używania środków
i substancji oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
- doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie profilaktyki używania
środków i substancji, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku
rozwojowego,
- dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom na temat skutecznych
sposobów prowadzenia działań wychowawczych
i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków i
substancji,
- przekazanie informacji nauczycielom na temat konsekwencji prawnych
związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o
przeciwdziałaniu narkomanii.
• w odniesieniu do rodziców:
-
poszerzenie wiedzy
rodziców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego
dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania
środków i substancji, a także suplementów diet i leków w celach innych niż
medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
- dostarczenie aktualnych informacji rodzicom na temat skutecznych sposobów
prowadzenia działań wychowawczych
i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków i
substancji,
-
przekazywanie informacji rodzicom na temat konsekwencji prawnych związanych
z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu
narkomanii,
- informowanie
rodziców o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli oraz metodach
współpracy szkół z Policją
w sytuacjach
zagrożenia narkomanią,
- udostępnianie
informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów, ich rodziców w
przypadku używania środków i substancji.
Cele
szczegółowe programu:
Uczniowie:
• wdrażanie do przestrzegania zasad higieny,
• wskazywanie skutków zdrowotnych nieprawidłowego odżywiania,
• ukazywanie roli ruchu i czynnego wypoczynku w zachowaniu zdrowia,
• wyrabianie umiejętności właściwej organizacji czasu wolnego,
• kształtowanie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych,
• rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem,
• rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
• rozwijanie umiejętności dostrzegania swoich wad i zalet,
• kształtowanie postawy asertywnej,
• ukazywanie wartości płynących z koleżeństwa i przyjaźni,
• ukazywanie konsekwencji zachowań agresywnych pojawiających się w grupie
rówieśniczej,
• kształtowanie odpowiedzialności za własne zachowanie w stosunku do innych
ludzi i za swoje czyny,
• ukazywanie destrukcyjnego wpływu palenia, zażywania narkotyków i
dopalaczy, picia alkoholu na zdrowie,
•rozpoznawanie przez ucznia swojego potencjału i umiejętność rozpoznawania
swoich mocnych i słabych stron.
Nauczyciele, rodzice
* wzmacnianie bezpieczeństwa uczniów ze szczególnym uwzględnieniem dzieci ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
• wspieranie uczniów zdolnych oraz rozwijanie zainteresowań uczniów,
• wspieranie rozwoju uczniów rozpoczynających naukę w szkole oraz dzieci w
oddziałach przedszkolnych,
• poprawa komunikacji w relacjach nauczyciel – uczeń, rodzic, nauczyciel –
rodzic,
• wyrabianie umiejętności współpracy z innymi,
• stworzenie klimatu zaufania pomiędzy nauczycielem i uczniem, rodzicem i
dzieckiem, nauczycielem i rodzicem,
• dostarczenie informacji o substancjach uzależniających i zagrożeniach
wynikających z ich zażywania,
• wskazywanie sposobów radzenia sobie ze stresem i sytuacjami trudnymi,
• uświadomienie rodzicom ich roli w kształtowaniu właściwych postaw u
dzieci,
• wyrabianie poczucia odpowiedzialności za wychowanie młodego człowieka.
Z a d a n i a:
• oddziaływanie szkoły na rzecz poprawy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w
tym organizacji i ich wolnego czasu w środowisku wolnym od przemocy i
patologii,
• zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa na drogach i miejscach użyteczności
publicznej,
• prowadzenie poradnictwa i pedagogizacji rodziców,
• kształtowanie odpowiedniego wizerunku szkoły,
• zwiększenie skuteczności ochrony mienia szkolnego jako dobra wspólnego.
Formy działań:
• diagnoza problemów występujących w środowisku szkolnym i rodzinnym
prowadzących do zachowań agresywnych wśród uczniów oraz wzmacniających te
zachowania,
• podejmowanie niezbędnych działań zapobiegawczych,
• aktywizacja uczniów w działalności sportowej, kulturalnej oraz szeroko
pojętych zajęciach pozalekcyjnych,
• współpraca z organizacjami zajmującymi się zapobieganiem patologiom,
• prowadzenie akcji edukacyjno – informacyjnej dotyczącej zagrożeń i
patologii (gazetki, konkursy),
• uwrażliwienie rodziców na problem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i
młodzieży.
Szkolny Program Profilaktyki został opracowany w oparciu o: a)
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i
form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności
wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu
przeciwdziałania narkomanii; b) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie udzielania i
organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach,
szkołach, placówkach; c) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia
22 lipca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i
higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach; d) Ustawę z
dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; e)
Ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie; f)
Ustawę z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego; g) Ustawę
z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania
tytoniu i wyrobów tytoniowych z późniejszymi zmianami; h) Ustawę z dnia 7
września 1991r o systemie oświaty
z późniejszymi zmianami; i) Konwencję o prawach dziecka,
przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada
1989 r.
E W A L U A C J A
Ocena efektów realizacji Szkolnego Programu Profilaktyki będzie dokonywana
poprzez bieżące monitorowanie, obserwację, analizę działań profilaktycznych
prowadzonych w szkole po I i II semestrze danego roku szkolnego.
BLOK TEMATYCZNY „Wspieranie
rozwoju dziecka”
Cele, zadania |
Sposób realizacji
Adresaci |
Odpowiedzialni |
Instytucje i osoby wspomagające |
Uwagi |
- zapobieganie
wczesnym niepowodzeniom szkolnym, - minimalizowanie i
usuwanie deficytów utrudniających naukę i
stresów z nią związanych, - wyrównywanie
szans edukacyjnych, - kształtowanie
przyjaznego klimatu w szkole i budowanie prawidłowych relacji
rówieśniczych oraz relacji uczniów, nauczycieli i rodziców, - współpraca z
rodzicami, -wzmacnianie poczucia własnej wartości dzieci i
rodziców, - wstępna diagnoza problemów dydaktycznych,
wychowawczych, emocjonalnych i zdrowotnych, - wzmacnianie motywacji do nauki. |
- zajęcia
adaptacyjne dla dzieci młodszych rozpoczynających naukę w szkole, - zajęcia
integrujące zespół klasowy, - dzień otwarty dla
przyszłych uczniów, - realizacja
programów profilaktycznych,
- udzielanie
dzieciom oraz rodzicom, nauczycielom bezpośredniej pomocy
psychologiczno – pedagogicznej: - zajęcia
dydaktyczno - wyrównawcze, -zajęcia korekcyjno- kompensacyjne, - prowadzenie zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, - zajęcia o charakterze terapeutycznym, - zajęcia logopedyczne, - organizacja i udział uczniów w konkursach, - zebrania i spotkania z rodzicami, - rozmowy indywidualne z pedagogiem szkolnym,
psychologiem i dyrektorem szkoły, - zespoły wychowawcze, -włączanie rodziców w życie klas, imprezy klasowe, - diagnoza dzieci w PPP, - prelekcje prowadzone przez pracowników PPP, - prowadzenie zajęć
indywidualnych przez nauczycieli specjalistów. |
- nauczyciele, - wychowawcy klas, - asystenci
nauczyciela, - pedagog szkolny, - psycholog szkolny, - terapeuci, - logopeda, - Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna, - dyrektor szkoły |
-Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna, - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, - SANEPID, - lekarze specjaliści
|
|
BLOK TEMATYCZNY „Przemoc,
agresja, hałas”
Cele,
zadania |
Sposób realizacji
Adresaci |
Odpowiedzialni |
Instytucje i osoby wspomagające |
Uwagi |
- nauka umiejętności właściwych sposobów
rozładowywania napięcia, reagowania na sytuacje stresogenne,
kształtowanie umiejętności radzenia sobie z gniewem,
- zdobycie wiedzy na temat różnic pomiędzy
przemocą
i agresją,
-
zwiększanie poczucia własnej wartości,
i
poszanowanie tożsamości własnej i rówieśników, zwiększenie samooceny
u uczniów,
-
uświadomienie uczniów o ich prawie do poszanowania godności osobistej i
nietykalności cielesnej,
- uczenie
reagowania na zjawiska przemocy, zachęcanie do szukania pomocy u osób
dorosłych,
-
wyrabianie umiejętności mówienia „nie” w sytuacjach grożących zdrowiu
dziecka (asertywność),
- dostarczanie informacji na temat właściwych
sposobów postępowania z dzieckiem agresywnym,
- reagowanie na
wszelkie przejawy naruszania przez uczniów zasad dyscypliny szkolnej,
przemoc fizyczną, agresję, używanie wulgarnych słów i gestów,
natychmiastowe reagowanie na przejawy agresji, - eliminowanie
wulgaryzmów w życiu szkoły i poza szkołą
-
promowanie i nagradzanie pozytywnych zachowań,
-
wyposażenie w wiedzę na temat szkodliwego wpływu hałasu na zdrowie
człowieka,
-
kształtowanie dbałości o miejsce pracy i wypoczynku,
-
integrowanie zespołów klasowych
-
wyposażenie uczniów w wiedzę, jak korzystać z dobrodziejstw internetu-
portale społecznościowe, komunikatory,
-
eliminowanie mowy nienawiści, „hejterstwa”w internecie. |
- prowadzenie zajęć terapeutycznych,
-
prowadzenie rozmów indywidualnych z rodzicami,
-
nagradzanie uczniów za
rzeczywiste osiągnięcia i umiejętności,
-
organizowanie dnia pod tytułem “Stop agresji”,
-
przygotowywanie plakatów, gazetek i organizacja konkursów szkolnych
dotyczących konieczności przestrzegania norm i zasad współżycia
społecznego,
-
pogadanki, dyskusje, wycieczki,
-
przeprowadzanie lekcji wychowawczych poruszających temat konstruktywnego
rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem identyfikacji
problemów, - rozmowy indywidualne
z rodzicami, pogadanki na temat stosowania właściwych metod
wychowawczych wobec dzieci,
-
monitorowanie sytuacji rodzinnej uczniów,
- uczenie krytycznego stosunku do mediów,
internetu, gier komputerowych, sekt itp. |
- specjaliści, pedagog,
psycholog, wychowawcy, wszyscy nauczyciele |
- Poradnia
Psychologiczno - Pedagogiczna |
|
BLOK TEMATYCZNY
„Zdrowie i higiena zdrowotna”
Cele,
zadania |
Sposób realizacji
Adresaci |
Odpowiedzialni |
Instytucje i osoby wspomagające |
Uwagi |
1.
Uczenie zasad zdrowego odżywiania się
(bulimia, anoreksja), przestrzeganie zasad higieny osobistej.
2.
Promocja
zdrowego
stylu życia.
- Zaszczepienie troski u rodziców i dzieci o
prawidłową postawę ciała.
-Przestrzeganie zasad higieny osobistej.
-Udział w akcjach promujących zdrowe nawyki
żywieniowe.
3.
Dbanie
o czystość środowiska, w którym żyjemy,
- uświadomienie znaczenia segregacji odpadów,
recykling.
4.
Higiena pracy umysłowej.
5.
Umiejętne radzenie sobie ze stresem i opanowaniem emocji.
6.
Propagowanie czynnego wypoczynku i
planowanie czasu wolnego.
7.
Zapobieganie chorobom zakaźnym (m.in. zakażenia pokarmowe, zachorowania
na grypę ).
|
- fluoryzacja zębów, - godziny wychowawcze
i lekcje przyrody, - wykonanie gazetek
ściennych, - pogadanka z
pielęgniarką, - realizacja programów
profilaktycznych, -wyjazdy na pływalnię, - zwracanie uwagi na
prawidłową postawę ciała podczas zajęć,
-
przeprowadzenie zajęć na temat zdrowych produktów
żywnościowych,
-uwrażliwianie na skutki spożywania niezdrowych produktów,
-wspólne
przygotowywanie posiłków ze zwróceniem uwagi na kulturalne zachowanie
się przy stole,
- wykonanie
gazetek tematycznych,
-
przeprowadzanie zajęć tematycznych o potrzebie ochrony środowiska, -pogadanka, dyskusja,
prelekcje, - zbiórka makulatury,
nakrętek plastikowych,
-
udział w akcji „ Sprzątanie Świata’,
- organizowanie konkursów o tematyce proekologicznej,
-przeprowadzanie zajęć z uczniami na temat właściwego planowania dnia,
- przeprowadzenie zajęć dotyczących sposobów
uczenia się,
-
przeprowadzanie podczas zajęć lekcyjnych ćwiczeń relaksacyjnych
zmniejszających napięcie,
-
przeprowadzanie ćwiczeń śródlekcyjnych,
- spotkania
indywidualne z pedagogiem i psychologiem szkolnym,
- organizowanie wycieczek klasowych, ognisk, kuligów itp.
-
organizowanie dla uczniów wypoczynku letniego i zimowego,
-
pedagogizacja uczniów (podczas godzin wychowawczych) i rodziców,
-
przeprowadzanie zajęć z uczniami na
temat profilaktyki chorób,
- opracowanie wspólnie z uczniami zasad właściwego korzystania z toalet
i zachowania higieny,
- umieszczenie informacji na korytarzu dotyczących higieny. |
- pielęgniarka szkolna,
wychowawcy, nauczyciele przyrody
- nauczyciele
- nauczyciele wychowania
fizycznego
- nauczyciele
- nauczyciele przyrody,
wychowawcy, samorząd uczniowski
- nauczyciele przyrody, zajęć
technicznych,
- wychowawcy, pedagog,
psycholog,
- wychowawcy,
- pedagog, psycholog,
terapeuta,
- wychowawcy, nauczyciele |
- SZOZ, - SANEPID |
|
BLOK
TEMATYCZNY „Żyjmy
bezpiecznie”
Cele,
zadania |
Sposób realizacji
Adresaci |
Odpowiedzialni |
Instytucje i osoby wspomagające |
Uwagi |
1. Zapoznanie z
zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach. 2. Poznanie zasad ewakuacji ze szkoły w sytuacji
zagrożenia. 3. Uczenie zasad udzielania pierwszej pomocy. 4. Bezpieczne spędzanie czasu wolnego w poszczególnych
porach roku. 5. Właściwe zachowanie i uświadomienie zagrożenia. w
kontakcie z bezpańskim zwierzęciem. |
- spotkania z
policjantami dot. bezpieczeństwa dzieci na drodze
kl. I - praktyczne stosowanie
zasad ruchu drogowego podczas wycieczek szkolnych
I–VI, - przygotowanie uczniów
do uzyskania karty rowerowej
IV-VI, - zapoznanie uczniów z
rodzajami alarmów I - VI - zapoznanie uczniów z
drogą ewakuacyjną I – VI, - wykonanie tablic z
numerami alarmowymi / korytarz szkolny/ - nauka udzielania
pierwszej pomocy III – VI, - przekazanie treści w
ramach godziny z wychowawcą IV–VI i zajęć zintegrowanych I – III, - spotkanie z treserami
psów I-VI, - przekazanie
informacji o zasadach postępowania w kontakcie z niebezpiecznym
zwierzęciem I – III. |
- wychowawcy klas - wychowawcy klas, - dyrektor szkoły,
M. Kania, B. Świderska - dyrektor szkoły, wychowawcy klas - v-ce dyrektorzy, wychowawcy klas - E. Lutowierska A. Dziewulska B. Świderska - wychowawcy klas - v-ce dyrektorzy - wychowawcy klas |
- Komenda Powiatowa Policji, - Medyczne Studium
Zawodowe |
|
BLOK TEMATYCZNY „Ja przeciw używkom”.
Cele,
zadania |
Sposób realizacji,
Adresaci |
Odpowiedzialni |
Instytucje i osoby wspomagające |
Uwagi |
1.
Uświadamianie
szkodliwości stosowania używek: - dostarczanie
informacji o negatywnych konsekwencjach zdrowotnych i społecznych
używania środków i substancji psychoaktywnych oraz wzmacnianie
pozytywnych przekonań, -uwrażliwienie dzieci na szkodliwe oddziaływanie dymu
papierosowego związane z biernym paleniem, - uczenie rozpoznawania presji ze strony grupy
rówieśniczej, mediów oraz jak radzić sobie z sytuacjami nacisku, - ćwiczenie zachowań asertywnych i sztuki odmawiania, - uporządkowanie i
poszerzenie informacji na temat zdrowia. |
- diagnoza zagrożenia problemem – klasy III-VI
- przeprowadzanie
zajęć edukacyjnych dla uczniów – dla klas I-VI
- przeprowadzanie
lekcji wychowawczych na temat szkodliwości używek - dla klas IV - VI
- umieszczenie na
stronie internetowej szkoły informacji dotyczących szkodliwości
stosowania używek – dla klas III – VI
- umieszczanie na
stronie internetowej szkoły referatów dla rodziców dotyczących zasad
dobrego komunikowania się z dziećmi – dla rodziców
- realizacja programów
profilaktycznych – dla klas I- VI |
- zespół diagnozujący - nauczyciele - wychowawcy klas,
pedagog, psycholog - wychowawcy, pedagog,
psycholog - nauczyciele -
nauczyciele |
- Komenda Powiatowa
Policji |
|
BLOK TEMATYCZNY „Środowisko społeczne”.
Cele,
zadania |
Sposób realizacji
Adresaci |
Odpowiedzialni |
Instytucje i osoby wspomagające |
Uwagi |
1.
Kształtowanie pozytywnych postaw oraz
właściwego systemu wartości uczniów.
2.
Budowanie więzi międzyludzkich.
3.
Pomoc słabszym i chorym kolegom.
Uwrażliwianie uczniów na problemy innych. Zapoznawanie z problemami
dzieci niepełnosprawnych (pod względem emocjonalnym, wychowawczym,
intelektualnym, zdrowotnym).
4.
Respektowanie
norm poprawnego zachowania się uczniów w szkole.
5.
Wzmacnianie więzi rodzinnych.
6.
Tolerancja wobec osób niepełnosprawnych.
7.
Zapobieganie absencji uczniów.
8.
Wspieranie uczniów z rodzin znajdujących
się w trudnej sytuacji materialnej. |
- wykorzystanie
uczestnictwa dzieci w praktykach religijnych dla dostarczenia wiedzy o
wartościach uniwersalnych, - obserwacje, diagnoza
zespołów klasowych pod kątem stosunków panujących w grupie rówieśniczej, - przeprowadzanie zajęć
integrujących zespoły klasowe, - organizowanie
uroczystości klasowych, wycieczek, - organizowanie pomocy
koleżeńskiej uczniom słabszym i chorym, - przeprowadzenie zajęć
dotyczących potrzeby otaczania opieką młodszych uczniów szkoły, - przypomnienie norm poprawnego zachowania, - egzekwowanie ustalonych norm zachowania, - organizowanie uroczystości okolicznościowych z
udziałem członków rodziny, - rozmowy z rodzicami, opiekunami prawnymi uczniów
niepełnosprawnych, objęcie ich wsparciem,
- pedagogizacja
rodziców – pogadanki, zebrania z rodzicami,
- analiza na lekcjach
wychowawczych przyczyn absencji ze wskazaniem konsekwencji opuszczania
lekcji,
- egzekwowanie usprawiedliwień,
- przypominanie rodzicom o konieczności
usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach,
- konsekwentne przestrzeganie przez wychowawców regulaminu
ustalania oceny z zachowania z uwzględnieniem nieusprawiedliwionych
nieobecności,
- zapewnienie
posiłków finansowanych przez MOPS, sponsorów,
- udział w programie
„Wyprawka szkolna”,
- udział dzieci w
akcjach charytatywnych. |
- katecheci, wychowawcy
klas - wychowawcy klas,
pedagog, psycholog - wychowawcy klas -nauczyciele,
wychowawcy klas - nauczyciele - wychowawcy klas - nauczyciele,
wychowawcy klas, pedagog, psycholog - wychowawcy klas |
- Miejski Ośrodek
Pomocy Społecznej, - Powiatowe Centrum
Pomocy Rodzinie |
|
Szkolny Program
Profilaktyki będzie modyfikowany według potrzeb.
Skład komisji:
Aneta Tymińska –
przewodnicząca komisji
Anna Dziewulska
Anna Dmowska –
Ciołek
Barbara Czubaszek
Marta Meges
Ewa Czerkas
Beata Wegner
Małgorzata Kania
Anna Wysocka
Małgorzata
Prokopiuk